Monday, March 19, 2012

ဆိတ္ကြယ္ရာကို က်ံဳ႕လာတဲ့ နည္းပညာသစ္မ်ား


ဆိတ္ကြယ္ရာကို က်ံဳ႕လာတဲ့ နည္းပညာသစ္မ်ား

BY NET GUIDE JOURNAL
ႏုိင္ငံသားတုိင္းရဲ႕ ပုဂၢလ အခြင့္အေရး (ပ႐ုိက္ေဗစီ)ကုိ အသိအမွတ္ျပဳ ကာကြယ္ေပး႐ုိး ထံုးစံ ရွိတယ္။  ဒါေပမဲ့ အဲဒီ ပ႐ုိက္ေဗစီကုိ ပုိမုိ သိမ္ေမြ႕စြာနဲ႔ ပုိမို အလွမ္းက်ယ္စြာ ထိပါးလာႏုိင္တဲ့ နည္းလမ္းေတြဟာ အစိုးရအတြက္ အခြင့္အလမ္း တစ္ခု ျဖစ္လာတယ္။ အသစ္ရွာေဖြ ေတြ႕ရွိမႈေတြနဲ႔ တီထြင္ ဖန္တီးမႈေတြကလည္း အစိုးရေတြအတြက္ ဒီလုိ အခြင့္အေရးေတြကို အတတ္ႏုိင္ဆံုး စြမ္းေဆာင္ေပးေနတယ္။ ပ႐ုိက္ေဗစီ အခြင့္အေရး ဆုိင္ရာ ျပႆနာကုိ ပထမဆံုး တင္ျပခဲ့သူကေတာ့ ၁၉၂၈ ခုႏွစ္မွာ တာဝန္ယူ ထမ္းေဆာင္ခဲ့သူ တရား႐ံုးခ်ဳပ္ တရားသူႀကီး လူးဝစ္ ဘရန္ေဒးစ္ပါပဲ။ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ သူေတြးထင္ထားတာထက္ အမ်ားႀကီး ေရွ႕ကုိ ေရာက္လာတဲ့ စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းေရး နည္းပညာသစ္ေတြ ေပၚထြန္းေနၿပီ ျဖစ္တယ္။ စစ္ေအးတုိက္ပြဲ နိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီး ေနာက္ပုိင္းမွာ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရး နည္းပညာသစ္ တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဟာ အလြန္ျမန္ဆန္လာတယ္။

ပုခက္တြင္းမွ ေခါင္းတလား၊ ဘဏ္စာအုပ္မွ ေလ်ာင္းစက္ရာအိပ္ခန္း အထိ က်ယ္ျပန္႔လြန္းတဲ့ နယ္စည္းမျခား စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းေရး Website ႀကီးကို ဖန္တီးေပးခဲ့တယ္။ ကာကြယ္ေရး ဌာနဆုိင္ရာ လုပ္ငန္းေတြက နည္းပညာသစ္ေတြကုိ တုိးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေစတယ္။ အဲဒီ နည္းပညာသစ္ေတြဟာ ဥပေဒစုိးမုိးေရး နယ္ပယ္၊ အရပ္ဘက္ အဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ပုဂၢလိက ကုမၸဏီေတြ အတြင္းသို႔ ျဖန္႔ခြဲ ဝင္ေရာက္ေနၾကတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာပဲ ေခတ္မမီေတာ့တဲ့ ဥပေဒေတြနဲ႔ စည္းမ်ဥ္းေတြက နည္းပညာ အသံုးျပဳ ထိပါးေစာ္ကားမႈေတြ က်ယ္ျပန္႔လာျခင္း အေပၚ စစ္ေဆး ကာကြယ္ေပးႏုိင္စြမ္း မရွိဘူး။ ဘရန္ေဒးစ္ေခတ္မွသည္ ၁၉၆၀ ျပည့္လြန္ ႏွစ္မ်ားအထိ စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းေရး နည္းပညာေတြ မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးဘူး။ စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းလုိသူေတြထဲ လက္လွမ္းမီသမွ် ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး တေကာက္ေကာက္ လုိက္ေနာက္ေယာင္ခံတဲ့ နည္းလမ္းေတြပဲ ရွိေသးတယ္။ အဲဒီ လူေတြထံမွ စံုစမ္း ေမးျမန္းရသမွ်ကို လက္ႏွိပ္စက္နဲ႔ ႐ုိက္ၿပီး သတင္းေပးၾကတယ္။ ဒီအစီရင္ခံစာေတြကို ဗီ႐ုိႀကီးေတြထဲမွာ ဖုိင္တြဲၿပီး သိမ္းဆည္းထားၾကတယ္။

အီလက္ထေရာနစ္ စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းေရး ဆုိတာကလည္း အလားတူ ေခတ္မမီေသးဘူး။ အေရွ႕ဂ်ာမနီမွ လွ်ိဳ႕ဝွက္ ရဲတပ္ဖြဲ႕ဟာ သတင္းေပး ၅၀၀,၀၀၀ အလုပ္ခန္႔ထားၿပီး အဒီအထဲမွ ၁၅,၀၀၀ ခန္႔က အရပ္သားခ်င္း ဆက္သြယ္ ေျပာဆုိမႈေတြက ၾကားျဖတ္ခုိးယူ နားေထာင္ၿပီး သတင္းရယူခဲ့တယ္။ သတင္းအခ်က္အလက္ အေျမာက္အျမားကို ဗဟုိဌာန တစ္ခုထဲမွာ စုေဆာင္း သိမ္းဆည္းၿပီး လုိအပ္သလုိ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္တဲ့ စြမ္းအားျမင့္ ကြန္ပ်ဴတာေတြ ဖန္တီးႏုိင္ျခင္းဟာ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရး လုပ္ငန္းႀကီးက ေတာ္လွန္ ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့တယ္။ ဥပေဒ စိုးမိုးေရးဆုိင္ရာ Application ေတြ တီထြင္ ဆန္းသစ္ေရးအတြက္ ေငြေတြ ပံုေအာၾကတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးက ပုိမုိ ထိေရာက္ေစၿပီး က်ယ္ျပန္႔စြာ လႊမ္းမုိးႏုိင္တဲ့ ကြန္ပ်ဴတာ အသံုးျပဳစနစ္သစ္ေတြကုိ အသံုးျပဳခဲ့တယ္။ ပုဂၢလိက လုပ္ငန္းက႑ကလည္း အက်ိဳးအျမတ္ေတြ ရႏုိင္သမွ်ရေအာင္ ယူဖုိ႔အတြက္ စူးစမ္း ေလ့လာၾကတယ္။ တယ္လီဖုန္း ခရက္တစ္ကတ္၊ ဘဏ္နဲ႔ အျခား ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းေတြက လက္ကုန္ဖြင့္ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ ကုမၸဏီေတြ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္မႈကုိ တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳး ေစ႐ံုမွ်သာမကဘဲ မားကတ္တင္းနဲ႔ အျခား လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ေတြအတြက္ ကြန္ပ်ဴတာအသံုးခ်မႈကုိ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္။

ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏုိင္ငံေတြမွ လူတုိင္းနီးပါးရဲ႕ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကုိ အစုိးရနဲ႔ ေကာ္ပုိေရးရွင္းေတြက စုေဆာင္းထားတဲ့ ခြဲျခားစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ထားတဲ့ ျဖန္႔ျဖဴးထားတဲ့ ရာေပါင္းမ်ားစြာေသာ Database ေတြထဲမွာ ကြန္ပ်ဴတာစနစ္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ထားတယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီကြန္ပ်ဴတာေတြကို ခ်ိတ္ဆက္ထားၿပီး ၎တုိ႔ရဲ႕ ဆုိက္ဘာ အတင္းအဖ်င္းနဲ႔ သတင္းေတြကို မွ်ေဝ ဖလွယ္ၾကတယ္။ ယေန႔ေခတ္မွာ တုိးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာတဲ့ မ်ိဳးဗီဇ၊ ေဆးသုေတသန၊ က်န္းမာေရး ျပဳစုေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ ေခတ္မီ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရးစနစ္နဲ႔ ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာ အေရႊ႕အေျပာင္းေတြရဲ႕ အေသးစိတ္ သတင္းအခ်က္အလက္ေတြကို ပုိမုိ ရယူႏုိင္လာတယ္။ စစ္ေအးတုိက္ပြဲ အလြန္မွာေတာ့ အစုိးရေတြရဲ႕ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရး အဖြဲ႕ေတြဟာ လမ္းေၾကာင္းသစ္ေတြ ရွာေဖြၿပီး လွည့္ေျပာင္းလာၾကတယ္။ စီးပြားေရးနယ္ပယ္နဲ႔ ဥပေဒစုိးမိုးေရး နယ္ပယ္မွ တပ္ဖြဲ႕ေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး လုပ္ငန္းေတြကုိ ေဇာင္းေပးလာၾကတယ္။ အၾကမ္းဖက္ဝါဒ၊ မူးယစ္ေဆးဝါး ေမွာင္ခုိနဲ႔ တရားမဝင္ ေငြမည္း တုိက္ဖ်က္ေရး ကဲ့သုိ႔ေသာ လုပ္ငန္းေတြကို အာ႐ံုစုိက္လာၾကတယ္။

ေခတ္မီ ကြန္ပ်ဴတာေတြနဲ႔အတူ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရး ကိရိယာေတြကုိ ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ၾကတယ္။ ဒီစံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရး ကိရိယာေတြဟာ ဥပေဒစုိးမုိးေရး၊ နယ္စပ္လံုျခံဳေရး၊ လူမႈဖူလံုေရး အသင္းအဖြဲ႕ ကဲ့သို႔ေသာ လုပ္ငန္းေတြမွာ အသံုးျပဳတယ္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံေတြမွာ အသံုးျပဳဖုိ႔အတြက္လည္း ဒီကိရိယာေတြကို အေျမာက္အျမား ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ၾကတယ္။ ေကာ္ပုိေရးရွင္းေတြကလည္း စံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရး နည္းပညာေတြကို အသံုးျပဳၿပီး ေစ်းကြက္နဲ႔ ေဖာက္သည္ရရွိေရးနဲ႔ ဝန္ထမ္းေတြကုိ ေစာင့္ၾကည့္ထိန္းခ်ဳပ္ေရး လုပ္ငန္းေတြကုိ လက္မေႏွးစြာ ေဆာင္ရြက္လာၾကတယ္။ ဒီနည္းပညာေတြဟာ အၾကမ္းဖ်င္းအားျဖင့္ စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းေရး၊ သတ္မွတ္ အတည္ျပဳေရးနဲ႔ ကြန္ရက္ခ်ိတ္ဆက္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းတုိ႔ျဖင့္ သံုးလြန္းတင္ ႀကိဳးတစ္ေခ်ာင္းသြယ္ ဖန္တီးထားျခင္း ျဖစ္တယ္။ ယခင္ေခတ္မွာ အိပ္မက္ပမာမွ်သာ ႀကံဆႏုိင္တဲ့ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းေရး စိတ္ကူးေတြဟာ ယေန႔ေခတ္မွာ အဟုန္ျပင္းစြာ အေကာင္အထည္ ေပၚေနၾကတယ္။ Identification Card ေတြကုိ ေရာမေခတ္ကတည္းမွ စၿပီး အသံုးျပဳခဲ့တယ္။ ေက်းကၽြန္၊ စစ္သားနဲ႔ အရပ္သားေတြကုိ ခြဲျခား သတ္မွတ္ေပးထားတဲ့ ကတ္ေတြပဲ။ ေတာင္အာဖရိကႏုိင္ငံမွာ အသားအေရာင္ ခြဲျခားတဲ့ ေခတ္တုန္းက ထုတ္ေပးတဲ့ Passbook ကလည္း ID ကတ္ အမ်ိဳးအစားထဲမွာ ပါဝင္ေနတယ္။

ယခုေခတ္မွာေတာ့ ဓာတ္ပံု၊ လက္ေဗြ၊ သံလုိက္စက္ကြင္း အသံုးျပဳ စစ္ေဆးျခင္းနဲ႔ မုိက္ခ႐ုိခ်စ္ပ္တုိ႔ကုိ အသံုးျပဳၿပီး စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းႏုိင္ဖုိ႔ ဖန္တီးထားတယ္။ ဥေရာပတုိက္မွာ က်ယ္ျပန္႔စြာ အသံုးျပဳေနတဲ့ Smart Card (စမတ္ကတ္) ေတြရဲ႕ မုိက္ခ႐ုိခ်စ္ပ္က စာမ်က္ႏွာေပါင္းမ်ားစြာ ေဖာ္ျပႏုိင္တဲ့ သတင္း အခ်က္အလက္ေတြကို စုေဆာင္းႏုိင္တယ္။ အဆင့္ျမင့္ အျမင္အာ႐ံုခံ နည္းပညာကုိ အေျချပဳ ထုတ္လုပ္တဲ့ ခ်စ္ပ္တပ္ဆင္တဲ့ ကတ္ေတြက ေဆးကုသမႈဆုိင္ရာ မွတ္တမ္းေတြကုိ စာမ်က္ႏွာေပါင္း ရာခ်ီၿပီး စုေဆာင္းေပးႏုိင္တယ္။ လုပ္ငန္းေပါင္းမ်ိဳးစံုကုိ မွတ္တမ္းတင္ေပးႏုိင္တဲ့ ကတ္ေတြ  ထပ္မံ ေပၚထြက္လာလိမ့္မယ္။ ခႏၶာကုိယ္ အမွတ္အသား တုိင္းတာခ်က္မႈျပဳတဲ့ လက္ေဗြရာကို ၁၉ ရာစု ေႏွာင္းပုိင္းမွာ စတင္ အသံုးျပဳခဲ့တယ္။ အခုေတာ့ အီလက္ထရြန္နစ္ Scan အသံုးျပဳ စနစ္ေတြနဲ႔ လက္ေဗြရာေတြကုိ ဒစ္ဂ်စ္တယ္ျပဳ နည္းစနစ္ေတြကို အသံုးျပဳလာတယ္။ သမား႐ုိးက် နည္းစနစ္ေတြထက္ မႏိႈင္းယွဥ္သာေလာက္ေအာင္ တုိးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာမႈပဲ။

ျပစ္မႈဆုိင္ရာ စံုစမ္း ေထာက္လွမ္းမႈေတြ လြယ္ကူလ်င္ျမန္စြာ ေဆာင္ရြက္ေစႏုိင္တယ္။ အလုိအေလ်ာက္စနစ္ျဖင့္ လက္ေဗြရာ သတ္မွတ္ အသံုးျပဳတဲ့စနစ္ (AFIS) ကို ေငြအေျမာက္အျမား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၿပီး တည္ေဆာက္ခဲ့တယ္။  အေမရိကန္၊ ကေနဒါ၊ နယ္သာလန္နဲ႔ ဂ်ာမနီတုိ႔မွာ လက္ေတြ႕ကုိ တုိင္းတာ သတ္မွတ္ၿပီး စုေဆာင္းထားတဲ့ စမတ္ကတ္ကုိ အသံုးျပဳၿပီး အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ခရီးသည္ေတြကုိ စစ္ေဆးတဲ့ နည္းစနစ္ကုိ   စတင္ က်င့္သံုးေနၿပီ ျဖစ္တယ္။ ခရီးသည္ေတြက အေကာက္ခြန္ဌာနမွာ အဲဒီကတ္ကုိ ျပၿပီး လက္ကုိ စက္မွာ စစ္ေဆးခံရမွာ ျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ့မွ Database ေပါင္း မ်ားစြာနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ အတည္ျပဳ သတ္မွတ္ ေဖာ္ျပလိမ့္မယ္။ သတ္မွတ္ေဖာ္ျပေရး နည္းပညာေတြကို အလ်င္အျမန္ တုိးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ျပဳလုပ္ဖုိ႔ ဆႏၵျပင္းျပေနတဲ့ အစုိးရေတြနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးေတြက သတင္းအခ်က္အလက္ စုေဆာင္းျခင္း နည္းပညာေတြ တီထြင္ ဆန္းသစ္ေရးအတြက္ ရက္ရက္ေရာေရာ ပံ့ပိုးေပးၾကတယ္။

ယခု နည္းပညာသစ္ေတြဟာ နံရံေတြကုိ ထြင္းေဖာက္ၿပီး ျမင္ႏုိင္စြမ္းရွိသလုိ အေဝးမွေနၿပီး ၾကားႏုိင္စြမ္းလည္း ရွိတယ္။ ၿပီးေတာ့ လႈပ္ရွားမႈကိုလည္း ထက္ၾကပ္မခြာ ေနာက္ေယာင္ခံႏုိင္တယ္။ ေရငုပ္သေဘၤာေတြကုိ စံုစမ္းေထာက္လွမ္းႏုိင္တဲ့ မုိက္ခ႐ုိဖုန္း ဆက္သြယ္ေရးစနစ္ေတြကိုလည္း စမ္းသပ္ေနၿပီ ျဖစ္တယ္။ ဒီကိရိယာေတြကို ၿမိဳ႕ေတာ္ပတ္လည္မွာ တပ္ဆင္ထားၿပီး ေသနတ္ ပစ္ခတ္မႈေတြကို ခ်က္ခ်င္း သိရွိႏုိင္လိမ့္မယ္။  မႈခင္းျဖစ္ပြားရာ ေနရာကုိလည္း သတင္းေပးပုိ႔ႏုိင္မွာ ျဖစ္တယ္။ ရန္သူ႔ တုိက္ေလယာဥ္ရဲ႕ တည္ေနရာကို တြက္ခ်က္ သိရွိႏုိင္ေအာင္ ဖန္တီးထားတဲ့ တုိက္ေလယာဥ္နဲ႔ ရဟတ္ယာဥ္ေတြမွာ တပ္ဆင္ထားတဲ့ Forward Looking Infrared (FLIR) ဟာ ၀.၁၈ ဒီဂရီ စင္တီဂရိတ္မွ်သာ ေျပာင္းလဲတဲ့ အပူခ်ိန္ အေျပာင္းအလဲကုိေတာင္မွ ေဖာ္ထုတ္ေပးႏုိင္တယ္။ လွ်ိဳ႕ဝွက္ တုိက္ခုိက္မႈေတြနဲ႔ အေသခံ တုိက္ခုိက္မႈေတြ အရွိန္အဟုန္ အဆင့္တစ္ခုအထိ ျမင့္လာျခင္းေၾကာင့္ ဆိတ္ကြယ္ရာမွ ဖန္တီးမႈ အသီးသီးကုိ ထုတ္ေဖာ္ သိရွိေစတဲ့ နည္းပညာေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာမွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။

ခင္ေမာင္ေဇာ္

မိုဘိုင္း ပိုက္ဆံအိတ္ ကိုင္မလား


မိုဘိုင္း ပိုက္ဆံအိတ္ ကိုင္မလား

Photo


BY IT WEEKLY
ဆဲလ္ဖုန္းက ဆဲလ္ဖုန္းလို မေနတာ ၾကာလွၿပီ။ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာပင္ ဆဲလ္ဖုန္းက ဆဲလ္ဖုန္း တစ္လုံးထက္ ပို၍ အစြမ္းေတြ ထက္ကာ ဟိုစပ္စပ္ ဒီစပ္စပ္ လုပ္တာေတြ မ်ားေနသည္။  ယခုလည္း ေနရာသစ္တစ္ခုကို ဝင္ကာ မ႑ပ္တုိင္ တက္ျပဦးမည္။ ၎မွာ ေဝါ့လစ္ wallet ဆုိေသာ ေခါက္ခ်ဳိး ပိုက္ဆံအိတ္ကေလး လိုသူက ေဆာင္ရြက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေျပာရလွ်င္ ေခါက္ခ်ဳိး ပိုက္ဆံအိတ္ ကေလးထဲသို႔ ထုိးသိပ္ထည့္ထား တတ္ၾကေသာ ကရက္ဒစ္ကတ္ credit card (အေႂကြးကတ္) ႏွင့္ ဒဲဘစ္ကတ္ debit card (ေငြထုတ္ကတ္) ကေလးမ်ား၏ ေနရာကို အစားထုိး ဝင္ေရာက္လာျခင္း ျဖစ္သည္။

ဆူပါမားကတ္ ေငြေခ် ေကာင္တာကဲ့သို႔ ေနရာမ်ဳိးတြင္ ပလတ္စတစ္ကတ္ တစ္ခု စက္ထဲသို႔ ျပကာ၊ ျဖတ္သန္းၾကရသည္။ ထုိေနရာတြင္ အသုံးျပဳသူမ်ားက သူတုိ႔ဖုန္းကို တစ္ခ်က္ ေဝ့ရမ္းလိုက္႐ုံႏွင့္ ပလတ္စတစ္ ကတ္ကဲ့သုိ႔ ေဆာင္ရြက္ ေပးႏုိင္သည္။ အခက္အခဲေတာ့ မဆုိစေလာက္ ေတြ႕ရသည္။ ဤနည္းပညာက ဖုန္းသန္းေပါင္း မ်ားစြာတြင္ ထည့္သြင္း အသုံးျပဳေနၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ကုမၸဏီႀကီးမ်ား အၾကားအတြင္း ႀကိတ္ႀကိတ္၍ ျဖစ္ပြားေနေသာ တုိက္ပြဲေၾကာင့္ မုိဘိုင္းေဝါ့လစ္ mobile wallet ပိုက္ဆံအိတ္ နည္းပညာ က်င့္သုံးမႈက (အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု) တြင္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္မလာဘဲ ေလးဖင့္ေနသည္။

မုိဘိုင္းဖုန္း ဝန္ေဆာင္သူ ကုမၸဏီမ်ား၊ ဘဏ္မ်ား၊ ကရက္ဒစ္ကတ္ ထုတ္ေပးသူ ကုမၸဏီမ်ား၊ ေငြေပးေခ်မႈ ကြန္ရက္မ်ားႏွင့္ နည္းပညာ ကုမၸဏီမ်ားက ဤမိုဘိုင္းေဝါ့လစ္ ပိုက္ဆံအိတ္မ်ားကို လႊမ္းမိုးဖို႔ အစိုင္းျပင္းႀကီး စိုင္းျပင္းေနၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ အေရးႀကီးသည္က တစ္ေယာက္ခ်င္းစီက မည္သည့္က႑တြင္ တာဝန္ယူမည္။ မည္မွ် ေငြေၾကး မွ်ေဝခံစားမည္ဆုိတာ ခြဲခဲြဲျခားျခားျဖစ္ရန္ လိုအပ္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။အသုံးျပဳသူမ်ားက စက္သို႔ ကတ္တစ္ခါျဖတ္လွ်င္ ရရွိေသာ အခေၾကးေငြက မျဖစ္ေလာက္ပါဘူး ဆုိေသာ္လည္း ထုိကတ္ျဖတ္ခက အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု တစ္ခုတည္းမွာပင္ ေဒၚလာဘီလ်ံ (၁၀) ဂဏန္းအထိ ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မက္ေလာက္စရာ ျဖစ္သည္။

“အဲဒါက ဘယ္သူ ဝင္ေငြရမယ္ဆုိတဲ့ ကိစၥပဲ။ Apple ႏွင့္ Google တုိ႔ကို ၿပိဳင္ေနတဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီေတြနဲ႔ ၿပိဳင္ေနတဲ့ ဘဏ္ေတြလည္း ရွိမွာပဲ။ တစ္ေယာက္ေယာက္က ေျဖရွင္း မေပးႏုိင္သေရႊ႕ ဒီဇာတ္လမ္းက သံသရာ ရွည္ေနမွာပဲ”ဟု မိုဘိုင္း ေငြေခ်းေရး ေဆာ့ဖ္ဝဲ ျပဳလုပ္သူ ကုမၸဏီတစ္ခုက ေျပာသည္။ ကာလၾကာရွည္စြာ ေဆာင္ရြက္လာၾကသူမ်ားကိုလည္း ထုိက႑တြင္ ေတြ႕ရသည္။ Visa ႏွင့္ Master Card တုိ႔ကဲ့သုိ႔ ေငြေပးေခ်ေရး ကြန္ရက္မ်ားႏွင့္ ေဖာက္သည္မ်ားသုိ႔ ကရက္ဒစ္ကတ္မ်ား ထုတ္ေပးထားေသာ ဘဏ္မ်ားက ထုိက႑၏ အဓိက လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အျဖစ္ ဆက္လက္ရပ္တည္ေနလိုၿပီး၊ ကုန္သည္မ်ားထံမွ သူတုိ႔အတြက္ အခေၾကးေငြမ်ားကို ဆက္လက္ ေကာက္ခံလုိၾကသည္။ သူတုိ႔က မဆီမဆုိင္ ဝင္ေရာက္လာသူမ်ား အျဖစ္ ႐ႈျမင္ထားေသာ ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္မွ သူတုိ႔က ယွဥ္ၿပိဳင္ေနရသည္။

ထုိကုမၸဏီမ်ားတြင္ Paypal ႏွင့္ Google တုိ႔ ပါဝင္သည္။ Paypal ႏွင့္ Google တုိ႔က ေငြေပးေခ်မႈ ပုံစံသစ္တြင္ ဝင္ေရာက္ပါဝင္ခ်င္သည္။ မိုဘိုင္း ဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ Apple တုိ႔ကလည္း ဖုန္းမ်ား ထိန္းခ်ဳပ္မႈမွ အခေၾကးေငြ ရယူခ်င္သည္။ ထိုအလယ္တြင္ ညပ္ေနသည္။ သုိ႔ေသာ္ တကယ့္ေသာ့ခ်က္ကိုမွ ကိုင္ထားသူမ်ားက လက္လီ အေရာင္းကုမၸဏီမ်ားပင္။ သူတုိ႔က မုိဘိုင္းေငြေပးေခ်မႈကို လက္ခံေသာ ဌာနမ်ားကို တည္ေထာင္ၾကရမည္။ အသုံးျပဳသူ ဘက္ေတာ္သားမ်ားက မုိဘိုင္းစနစ္မ်ား၊ အခေၾကးေငြမ်ား တုိး၍ ေကာက္ယူမွာ စိုးရိမ္ေနၾကၿပီး၊ အသုံးျပဳသူမ်ားဘက္ကေရာ ထုိစနစ္သစ္မ်ဳိး လိုအပ္ျခင္း ရွိမရွိ ေမးခြန္း ထုတ္ၾကသည္။

“လူေတြက ဘာအတြက္ ေကာက္လုိ႔ေကာက္မွန္း အျမဲတမ္း မသိႏုိင္တဲ့ ေငြေပးေခ်မႈကို လုပ္ေနၾကရတာေလ။ အဲဒီလို စိတ္တုိင္း မက်မႈေတြ မပါတဲ့ သိပ္အဆင္ေျပလြန္းတဲ့ စနစ္ကို ဖန္တီးဖုိ႔ ျဖစ္ႏုိင္ပါ့မလား” ဟု ေလ့လာသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။ မည္သို႔ျဖစ္ေစ ကရက္ဒစ္ကတ္ႏွင့္ နည္းပညာ ကုမၸဏီမ်ားက မုိဘိုင္း ပိုက္ဆံအိတ္အေၾကာင္း ေဆြးေႏြးလာၾကတာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု မကရွိခဲ့ၿပီ။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ဆုံးေတာ့ လမ္းပြင့္သြားၿပီဟု ဆုိႏုိင္၏။ “ဟန္းဆက္ ထုတ္လုပ္သူ ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရးဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီမ်ားရဲ႕ ကတိကဝတ္မ်ားကို ရထားၿပီ။ အရင္ကထက္ အမ်ားႀကီး အေျခအေနေကာင္းလာၿပီဟု ေျပာလုိ႔ရတယ္။ ျပႆနာက ဆက္သြယ္ေရး ဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ ကြန္ရက္ႏွင့္ ဘဏ္ေတြဟာ ေနရာတုိင္းမွာ အဆင္ေျပၾကမလား ဆုိတာပဲ” ဟု ေလ့လာသူတစ္ဦးက ေျပာသည္။

ယခုအခါ Visa ႏွင့္ Master Card တုိ႔က ကရက္ဒစ္ကတ္ ေငြေပးေခ်မႈႏွင့္ ေငြထုတ္ယူမႈတုိ႔ကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားသည္။ ကရက္ဒစ္ကတ္ ေငြေပးေခ်မႈႏွင့္ ေငြထုတ္မႈတုိ႔ကို ဘဏ္မ်ားႏွင့္ လက္လီကုမၸဏီမ်ားအၾကား ေဆာင္ရြက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ လက္လီကုမၸဏီမ်ားက ကတ္ထုတ္ေပးရာ ကုမၸဏီမ်ားအား ေငြေပးေခ်မႈ ျပဳလုပ္တုိင္း ရာခိုင္ႏႈန္း ခံစားခြင့္ေပးထားသည္။ Visa ကဲ့သို႔ ေငြေပးေခ်မႈ ကြန္ရက္သို႔လည္း အခေၾကးေငြ အနည္းငယ္ ေပးေဆာင္ရသည္။ အသုံးျပဳသူတစ္ဦးက တစ္ေဒၚလာ သုံးစြဲတုိင္း လက္လီကုမၸဏီက (၉၇) ဆင့္ ရသည္။ ကတ္ထုတ္ေပးရာ ကုမၸဏီက ၂ ဆင့္ ရရွိၿပီး က်န္ ၂ ဆင့္က ေငြေပးေခ်မႈ ျပဳလုပ္ရာ ကုန္သည္၏ ဘဏ္ႏွင့္ ေငြေပးေခ်မႈ ကြန္ရက္တုိ႔က ရရွိသည္။ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူမ်ားက မိုဘိုင္း ေငြေပးေခ်မႈတြင္ ေငြေၾကးကို မည္သို႔ ခံစားရရွိမည္။ အသုံးျပဳသူမ်ားက က်ခံရမွာလား။ မရွင္းလင္းေပ။

မုိဘိုင္းဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီမ်ားက ငွားရမ္းခကဲ့သို႔ တစ္စုံတစ္ခုေသာ အခေၾကးေငြကို ေတာင္းခံလာႏုိင္သလို၊ ေငြေပးေခ်မႈ အခ်က္အလက္မ်ား ဖုန္းတြင္းရွိ ခ်စ္ဖ္ျပားထဲတြင္ ထည့္သြင္းထားေရးအတြက္ သေဘာတူညီခ်က္ ျပဳလုပ္တာမ်ဳိး ရွိလာႏုိင္သည္။ ဖုန္းကို အျခား နည္းပညာမ်ားႏွင့္ ႀကိဳးမဲ့စနစ္ျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္ေပးေသာ နည္းပညာမ်ား ရိွသည္။ ထိုအထဲမွ တစ္ခုေသာ နည္းပညာကို near-field communication NFC ဟု ေခၚသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဘဏ္လုပ္ငန္းႏွင့္ မုိဘိုင္းဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီမ်ား၏ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားက အရာမထင္ေသးေပ။ ေငြေရးေၾကးေရး စည္းကမ္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ သေဘာတူညီမႈ မရရွိႏုိင္ေသးေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

ဘဏ္မ်ားႏွင့္ အဆင္မေျပသည့္ အခ်က္က သူတုိ႔၏ ကိုယ္ပိုင္မိုဘိုင္း ပိုက္ဆံအိတ္မ်ား ဖန္တီးရန္ Verizon, AT&T, T-Mobile ႏွင့္ Discover တုိ႔၏ ဖက္စပ္ျပဳလုပ္မႈကို ေနာက္ကြယ္မွ အားေပးေနသလို ျဖစ္ေနသည္။ ထုိဖက္စပ္ ကုမၸဏီကို Isis ဟု ေခၚသည္။ ၎ကို ေနာင္ႏွစ္ (၂၀၁၂ ခုႏွစ္) တြင္ မိတ္ဆက္ႏိုင္မည္။ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ နာမည္ႀကီး ကုမၸဏီ ျဖစ္သည့္ Barclaycard က (ထိုဖက္စပ္ ကုမၸဏီ အတြက္) ဖုန္းကရက္ဒစ္ကတ္မ်ား ပထမဆုံးထုတ္ေပးသူ ျဖစ္လာမည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ လုပ္ငန္းတုိးခ်ဲ႕ ေဆာင္ရြက္သြားမည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ ဝန္ေဆာင္မႈကုမၸဏီမ်ား၏ ေဖာက္သည္ သန္း (၂၀၀၀) ခန္႔ ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ “အဲဒီလို ႀကီးမားတဲ့ ေဖာက္သည္အုပ္စုႀကီးကို အေျခခံထားၿပီး အလုပ္လုပ္ရမယ္ဆုိတဲ့ ကိစၥဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အတြက္ အားရစရာႀကီးေပါ့” ဟု Barclaycard US က ေျပာသည္။ ေလာေလာဆယ္တြင္ ဘဏ္မ်ားႏွင့္ ကရက္ဒစ္ကတ္ ထုတ္ေပးသူ ကုမၸဏီမ်ားက ဆဲလ္ဖုန္း ဝန္ေဆာင္မႈေပးသူ ကုမၸဏီမ်ားႏွင့္ ပူးတဲြ အလုပ္လုပ္စရာ မလိုေသာ နည္းလမ္းတစ္ခု ေတြ႕ထားသည္။

Bank of America, Wells Fargo, US Bancorp ႏွင့္ JP Morgan Chase ဘဏ္မ်ားက Visa ႏွင့္ တြဲဖက္ ေဆာင္ရြက္ေနသည္။ သူတုိ႔က သူတုိ႔၏ ကိုယ္ပိုင္ ကရက္ဒစ္ႏွင့္ ဒဲဘစ္ကတ္မ်ား သုံးစဲြႏိုင္သည့္ မုိဘိုင္း ပိုက္ဆံအိတ္မ်ားကို စမ္းသပ္လ်က္ ရွိၾကသည္။ အသုံးျပဳသူမ်ားက ဖုန္းအေပါက္ထဲသို႔ ထည့္ရေသာ ခ်စ္ပ္ျပားမ်ားကို သုံးစြဲထားသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မုိဘိုင္းဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီမ်ား၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ရွိရန္ မလိုေပ။ အခ်ဳိ႕ေသာ ဘဏ္မ်ားက ယခုႏွစ္ (၂၀၁၁ ခုႏွစ္) ဒုတိယႏွစ္ဝက္တြင္ မုိဘိုင္း ေငြေပးေခ်မႈစနစ္ကို စတင္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္။ သို႔ေသာ္ ခ်စ္ဖ္ျပားပါဝင္ေသာ ဖုန္းမ်ဳိးစုံကို ဝယ္ယူရရွိႏုိင္ၿပီ ျဖစ္သျဖင့္ ထို (ေငြေပးေခ်မႈစနစ္) အမ်ဳိးအစားက ထိုအခ်ိန္တြင္ ေခတ္ကုန္ ေနမလား မသိေပ။ ပိုက္ဆံအိတ္အားလုံးႏွင့္ သဟဇာတျဖစ္မယ့္ ကြန္ရက္ျဖစ္လာဖုိ႔  ေဆာင္ရြက္ေနေၾကာင္း Visa က ေျပာသည္။

(လုံၿခံဳေရး ကိစၥအတြက္မူ မုိဘိုင္း ပိုက္ဆံအိတ္မ်ားတြင္ သေကၤတ စကားဝွက္ထားရန္ လုိသည္။ အကယ္၍ ဖုန္းကို အခိုးခံရပါက ဖုန္းကို အေဝးထိန္းျဖင့္ ပိတ္၍ရသည္။ အသုံးျပဳသူမ်ားက သူတုိ႔ေဆာင္ရြက္ျခင္းမရွိေသာ ေငြေပးေခ်မႈတြင္ တာဝန္မရွိေပ)Apple ႏွင့္ Google တုိ႔တြင္ ေငြေပးေခ်ေရးစနစ္မ်ား ကိုယ္စီရွိၿပီး ျဖစ္သည္။ Apple ၏ iTunes တြင္ ကရက္ဒစ္ကတ္ႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ထားေသာ အေကာင့္ေပါင္း သန္း (၂၀၀)  ရွိသည္။ Google Checkout ကေတာ့ ထုိမွ်ေလာက္ လူႀကိဳက္မမ်ားေပ။ (Apple iTunes ႏွင့္ Google Checkout) ႏွစ္ခုစလုံးက မုိဘိုင္း ပိုက္ဆံအိတ္အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲႏုိင္သည္။ အသုံးျပဳသူမ်ားက Apple ႏွင့္ Google အေကာင့္မ်ားျဖင့္ အြန္လိုင္းဝယ္ယူျခင္း မဟုတ္ေသာ ေအာ့ဖ္လုိင္းဝယ္ယူျခင္းမ်ားကို ေငြေပးေခ်ႏုိင္သည္။ သို႔ေသာ္ သူတုိ႔က ဆဲလ္ဖုန္း ခ်စ္ဖ္ျပားမ်ားႏွင့္ ကုန္သည္မ်ား၏ ကြန္ပ်ဴတာမ်ားကို သုံးစြဲခြင့္ရယူရန္ လိုသည္။ Apple ကေတာ့ ၎၏ ကိုယ္ပိုင္ ဆဲလ္ဖုန္းေဆာ့ဖ္ဝဲကို အသုံးျပဳကာ ထုိကိစၥမ်ား အဆင္ေျပေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္သည္။ Google ကမူ ထုိသို႔ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္း မရွိေသး။ အေၾကာင္းက Google က Android ဆဲလ္ဖုန္း ေဆာ့ဖ္ဝဲကို ထုတ္လုပ္ႏုိင္ၿပီး ဖုန္းမ်ားကို ထုတ္လုပ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

လက္လီ အေရာင္းကုမၸဏီမ်ား ပါဝင္ေဆာင္ရြက္လာျခင္းက မုိဘိုင္း ေငြေပးေခ်မႈ က်ယ္ျပန္႔စြာ အသုံးျပဳလာေရးတြင္ အေရးႀကီးသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ ကုန္သည္မ်ားက သူတုိ႔၏ ကတ္အသုံးျပဳစက္မ်ားကို အသစ္မ်ားႏွင့္ လဲလွယ္ရန္ လုိအပ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ ကုန္သည္ ၅ ဒသမ ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းကသာ မိုဘိုင္းေငြ ေပးေခ်မႈကို လက္ခံမည္ဟု ဆုိၾကေသာ္လည္း၊ McDonald's ႏွင့္ CVS အပါအဝင္ လက္လီအေရာင္းကုမၸဏီ အႀကီးစားမ်ားက ကတ္အသုံးျပဳ စက္မ်ား ရွိၿပီးသား ျဖစ္ေနကာ၊ အသုံးျပဳဖို႔ အသင့္ျဖစ္ေနေၾကာင္း တစ္ဖက္က ေျပာသည္။ အသုံးျပဳသူမ်ား၏ ေငြေပးေခ်မႈ (၈၀) ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ အႀကီးစားကုန္သည္ (၂၀၀) ထံတြင္ ေဆာင္ရြက္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

နည္းပညာမ်ဳိးစုံ အသုံးျပဳလ်က္ မုိဘိုင္း ေငြေပးေခ်မႈက အျခားႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ပိုမို ခရီးေရာက္လ်က္ရွိၾကၿပီး အာဖရိကတြင္ ကရက္ဒစ္ကတ္ကို လူတိုင္း ကိုင္ႏုိင္ျခင္းမရွိေပ။ သို႔ေသာ္ မုိဘိုင္းဖုန္းမ်ားက ေငြသားေနရာတြင္ အစားထုိး ဝင္ေရာက္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတြင္ ကုန္စုံဆုိင္မ်ားႏွင့္ ကားမွတ္တိုင္မ်ားတြင္ မိုဘိုင္းျဖင့္ ျဖတ္သန္းေနၾကတာ ႏွစ္ေပါင္း မနည္းေတာ့ေပ။ “အျခားေနရာေတြမွာ လႊမ္းမိုးထားတဲ့ မုိဘိုင္း ဝန္ေဆာင္မႈ ကုမၸဏီတစ္ခုထဲ ရွိခ်င္ရွိမယ္။ ဘဏ္အေရအတြက္ နည္းနည္းပဲ ရွိခ်င္ရွိမယ္။ ဗဟိုဘဏ္ကလည္း တစ္ခုထဲ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ ဒါဆိုေတာ့ ေမာ္ဒယ္လုပ္ငန္း ပုံစံတစ္ခုကို လက္ခံဖုိ႔က ပိုလြယ္ကူသြားတာေပါ့” ဟု အျခားႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ေအာင္ျမင္ေနေသာ မုိဘိုင္းေငြေပးေခ်မႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ သုေတသန ပညာရွင္တစ္ဦးက ေျပာသည္။

ေစာလ်